vineri, 24 octombrie 2014

Vaccinare, comunicare si alti demoni

Pentru ca m-am saturat de Rammstein, System of a Down si alte dezordini muzicale, mai nou ascult in masina Radio Romania Cultural, un post echilibrat si surprinzator de sanatos in spatiul jurnalistic romanesc. Astazi dimineata l-am auzit pe Cristian Mungiu vorbind despre starea cinematografiei si propunand alternative de resuscitare, iar deunazi am urmarit un alt domn care vorbea despre geniu, orgoliu si vanitate. Recunosc spasita ca pana atunci credeam ca orgoliul si vanitatea sunt totuna, dar omul m-a luminat si lamurit deplin: vanitatea este despre obsesia de a fi admirati pana la invidie de catre altii in vreme ce orgoliul este iubirea si admiratia de sine.

Mi-am amintit de asta aseara tarziu, cand am scris un comentariu la un topic de interes general, care nu se voia nici adevar incontestabil, nici sfat, nici macar argument. Era o relatare a unor fapte traite, in verde mai jos.

Inainte de a merge mai departe, vreau sa fie clar ca textul de fata este scris exclusiv in calitate de mama care, ca majoritatea mamelor, face tot ce ii sta in putere sa isi tina copiii sanatosi. Fiecare decide pentru el si suporta consecintele alegerilor sale.


Stiam ca exista posibilitatea ca putini sa fie de acord cu mine, dar am vrut sa ofer o perspectiva diferita. Fanatismul e ridicol indiferent in slujba carei teme s-ar afla.

La putin timp, am primit raspunsurile asteptate. Dupa parerea mea, primul comentariu este o speculare josnica a fricii: frica de a iti asuma orice in contrast cu a-i lasa pe altii - medici, dascali, preoti - sa decida in locul tau. Futurista eram eu cred si daca inteleg bine la Bals sunt numai copiii mamelor care imi seamana.

Pe cel de jos, in gri, l-am taxat drept hate speech. Doamna care l-a postat cred ca este medic oncolog la Spitalul Clinic Municipal Oradea si mi-a amintit de medicul din Moartea domnului Lazarescu, care inainte de a te consulta iti explica ca oricum iti meriti soarta deoarece esti inept. Indiferent daca comentariul imi era adresat mie sau Oliviei Steer despre ale carei opinii exacerbate era articolul, tot hate speech este.


In all fairness, recunosc ca un alt medic participant la aceasta discutie, mi-a explicat ca daca copiii au probleme cu imunitatea (care cred ca le-a fost compromisa de atacul multiplelor shot-uri polivalente pe care nu le-am refuzat incredintata fiind ca e bine ca toti copiii sa fie vaccinati), pot sa nu ii mai vaccinez cu conditia ca cei din jurul lor sa fie vaccinati astfel incat copiii mei sa nu fie expusi. Un sfat de bun simt, pe care insa nu am cum sa il aplic decat partial.

Apropo de distinctia de la inceput, am citit printre randuri si orgoliu si vanitate, mai putin geniu. Cum spuneam si aseara, intre a avea dreptate si a fi fericita, am ales ultima optiune, asa ca nu incercam sa conving pe nimeni de nimic. Am vrut doar sa impartasesc opinia medicala a pediatrei noastre in ideea ca titlul in dezbatere era Olivia Steer, n-ai dreptul la opinii medicale! si m-am lovit de pareri definitive, injurii si rautati gratuite, impotriva carora din pacate nu exista vaccin.

Tocmai pentru ca lucrurile nu sunt atat de clare pe cat ne-am dori, mi se pare trist si inadmisibil sa nu existe decenta unui dialog firesc, in care we agree to disagree. Nu pledez pentru vaccinare sau nevaccinare, pledez pentru discurs logic si empatie, chiar daca nu ne cunoastem sau cu atat mai mult.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu