luni, 2 ianuarie 2023

Reparentingul sau cum să (ne) fim buni părinți?

Pentru că felul în care ne exprimăm emoțiile se învață în copilăria mică iar apoi determină profunzimea, echitatea și calitatea interacțiunilor cu ceilalți, am tradus zilele acestea un ghid de reabilitare emoțională, propus de Dr. Nicola Pera. 

Mulți dintre noi am fost crescuți de părinți care nu au știut sau nu ne-au putut satisface nevoile emoționale, ceea ce creează la vârsta adultă situații în care ne luptăm în relații, ne autotrădăm sau simțim rușine. Reparentingul este actul de a-ți oferi ceea ce ai avut nevoie dar nu ai primit în copilărie. Acest lucru ne ajută să ne înțelegem mai bine pe noi înșine și pe alții și ne îmbunătățește calitatea relațiilor.

Nevoile mele contează

Primul pas în reparenting este înțelegerea propriilor nevoi. Mulți dintre noi am fost învățați să ne abandonăm nevoile sau să ne îngrijim de nevoile unui părinte- înaintea nevoilor noastre. Înțelegându-ne propriile nevoi, putem găsi modalități sănătoase de a le satisface.

„Pentru a ne înțelege nevoile, trebuie să înțelegem ce simțim.” Check-list emoțional pentru reparenting:
  • Mă simt obosit
  • Îmi este foame
  • Simt că vreau să mă conectez cu cineva
  • Simt că vreau ca cineva să mă asculte
  • Mă simt amorțit sau plictisit
  • Mă simt neinspirat
  • Mă simt plin de energie
  • Mă simt bucuros
  • Simt că am nevoie de spațiu
  • Simt că vreau timp singur
  • Sunt nervos
  • Mă simt copleșit
Odată ce ne înțelegem nevoile, le putem satisface prin acte de îngrijire personală. Îngrijirea de sine ne reglează sistemul nervos și creează sănătate. Nevoile diferite vor necesita acte diferite de îngrijire de sine. Meniu de reparenting sau posibile acte de autoîngrijire:
  • Pot să mă odihnesc sau să trag un pui de somn
  • Pot să-mi fac singur o masă sau să iau o gustare
  • Pot suna pe cineva la care țin
  • Pot să rog pe cineva să mă ajute în timp ce mă eliberez
  • Pot să fac o plimbare rapidă prin bloc
  • Pot crea (desenez, scriu, pictez, cânt)
  • Pot să dansez sau să fac mișcare
  • Pot face ceva distractiv și prostesc
  • Pot să cer spațiul de care am nevoie
  • Pot să stabilesc limite emoționale
  • Pot să mă susțin
  • Pot să cer și să iau o pauză

Copilul interior


Fiecare avem un copil interior, sau copilul ca parte din noi înșine. Copilul nostru interior poartă toate amintirile subconștiente ale trecutului nostru, precum și natura noastră adevărată, spontană și veselă.

Copilul interior are 5 nevoi fundamentale:
  • De a fi văzut
  • De a fi auzit
  • De a aparține
  • De a te simți în siguranță
  • De a se exprima în mod autentic
Reparenting pentru copilul nostru interior

Găsiți un spațiu sigur în care să vă simțiți confortabil. Petreceți 3-5 minute spunându-ți aceste afirmații în fiecare dimineață sau înainte de culcare. Pune-ți mâna pe inimă și spune-ți:
  • „Sunt în siguranță, acum”
  • „Promit să te țin în siguranță”
  • „Ești demn de iubire”
  • „Cum te simți contează”
  • „Nu a fost vina ta”
  • „O să ne protejez”
  • „În fiecare zi ne vindecăm”
Practică: Găsește o fotografie cu tine la 5 ani și pune-o într-un loc pe care îl vei vedea în fiecare zi. De fiecare dată când te uiți la fotografie, amintește-ți că faci asta pentru „tu mic”. Când te duci să te critici sau să te faci de rușine, amintește-ți că vorbești cu acel copil de 5 ani. Acest lucru te va ajuta să fii mai bun și mai plin de compasiune față de tine.

Mulți dintre noi continuăm să bifăm liste fără sfârșit cu „de făcut”. Pe măsură ce ne reparentăm copilul interior, trebuie să planificăm timp nestructurat pentru a ne aduce bucurie fără a urmări cu orice preți să obținem un rezultat. Idei de timp nestructurat:
  • Urmărește filmul tău preferat
  • Învață o nouă abilitate care te entuziasmează
  • Găsește un nou hobby
  • Faceți ceva pentru distracție
  • Inventează o nouă rețetă
  • Mergi la o plimbare
  • Explorează un nou restaurant sau o parte a orașului
  • Plantează o plantă sau o floare
  • Stai la soare
  • Ascultă muzică
Cu cât practici mai mult reparentingul, cu atât vei descoperi mai multă vindecare. Încercați să faceți aceste lucruri timp de 30 de zile.

Traducere după dr. Nicole Pera @the.holistic.psychologist

NOTA AUTOAREI: Sunteți liber să împărtășiți acest ghid cu oricine, în orice mod doriți. Poate fi folosit în terapie, în grupuri, la locul de muncă sau oriunde altundeva. Aceste informații sunt create și sunt destinate să fie partajate. Fie ca acesta să vă fie de folos vindecător.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu